Om Caterham Cars, UK:

Lotus Seven blev lanceret i 1957 – Syveren har derfor 50 års jubilæum i 2007.

Caterham Cars blev grundlagt i 1959 af af Ian H. Smith og Graham Nearn som forhandlere af Lotus. Siden blev man forhandler af TVR og Marcos, og selv i 1970'erne bar brevpapiret en Austin Healy Sprite selvom der også stod skrevet eneforhandlere af Lotus Seven. I 1966 vildste Colin Chapman (grundlægger af Lotus) ikke hvad der skulle ske med Syveren. Han var ikke sikker på at der stadig var et marked for bilen. I de tidlige 70'ere gik det ikke ret godt med salget at Lotus Seven serie 4. Graham Nearn begyndte efter nogen turbulens hos Louts at presse Colin Chapman for at få lov at overtage hele produktionen. Aftalen blev indgået i 1971, men selve overtagelsen af produktionsrettighederne blev først effektueret i 1973, hvor Caterham byggede i alt 28 biler under eget navn. Navnet Caterham er ikke et bevidst valg, men derimod blot et kaldenavn, som efterhånden er blevet kendt som mærkenavn. Med overtagelsen af produktionsrettighederne fulgte ikke rettighederne til at bruge mærkenavnet Lotus. Man designede derfor et logo, som lignede Lotus logoet på hovedet, og med "7" indeni.

Caterham fortsatte med at udvikle bilen, og da forsyningen af stive bagaksler begyndte at svigte konstruerede man DeDion bagvognen, som i lang tid blev produceret paralelt med biler med traditionel stiv bagaksel. I 1987 flyttede samlefabrikken til Dartford, hvor den stadig har til huse. Da man manglede en let og forholdsvis kraftig motor som afløser for Ford Kent motoren blev der i slutningen af '80erne og starten af '90erne forsøgt mange installationer. I 1990 lanceredes Rover K-motoren, som findes i et utal af varianter. Fra midten af 90'erne kunne man også, som erstatning for Ford BDR-motoren finde Vauxhall (Opel)'s 2,0 liter motor, i standardtrim med 175HK. Denne gør dog bilen noget næste-tung.

  I 2001 blev en større udgave af bilen lanceret, SV-modellen. I 2004 lanceredes CSR modellen, som har fuldt uafhængig undervogn og "inboard" forhjulsaffjedring. Motorerne i CSR'en er udviklet i samarbejde med Cosworth.

 I 2005 overtog investeringsselskabet Corven Caterham Cars, ny administrerende direktør blev – og er – Ansar Ali, som er kendt fra Lotus-kredse. I 2006 blev biler med Ford Sigma motorer introduceret efter at Rover var gået konkurs i 2005, med mangel på K-serie motorer til følge.

Om Caterham i Danmark:

Det var et uheld!

 Jeg kontaktede fabrikken i 2001 med et teknisk spørgsmål. De spurgte mig om jeg selv troede på at en Caterham kunne indregistreres i Danmark. Eftersom jeg mente at have læst at bilen var crashtestet forventede jeg det var muligt. Man bad mig derfor om at være fabrikkens danske agent! Med stor hjælp fra både fabrik og Færdselsstyrelsen lykkedes det faktisk, og pr. 14 juni 2002 blev bilen accepteret som værdig til de danske veje.

tilbage

 

R. Jensen © 2007 • Der tages forbehold for fejl og udeladelser