|
Afgift:
En god del af bilerne fra før 1998r vil ramme nypris-loftet,
som betyder at bilens nypris uden afgift aldrig kan overstiges.
Derfor er pundets kurs på registreringsdatoen essentiel. Afgiften vil afhænge
direkte heraf.
I slutningen af 2018, med etablering af
Motorstyrelsem, har man dog valgt at tilsidesætte både lov og retspraksis. Således har man både brugt mobile.de
og engelske annoncer, hvor jeg ikke kan identificere hjemmesiiden som grundlag
for den danske værdi uden afgift ligesom man tilsidesætter kendelsen, jeg
stod bag, i Landsskatteretten og Landsrettens kendelse j.nr. B-3387-05 af d. 5.
februar 2007, som oversat til dansk siger at man ikke kan bruge den udenlandske
værdi af et køretøj som grundlag for den danske.
Ud over at benytte udenlandsk materiale
bruger man også udbudspriser til at fastsætte handelsprisen uden reelt at
undersøge hvad bilerne handles for. Senest er en bil annonceret til 189.900
blevet lagt til grund for den danske handelspris uagtet at bilen blev solgt for
145.000. |
Tidligere har man også brugt Schweitzerkataloget til at finde nyprisen på en
Caterham.
Jeg ser imidlertid et problem ved at benytte et journalistisk tidsskrift fra
et land, hvor forureningskravene i lang tid har været stammere end i EU. Bilen,
som jeg omtaler i den anden spalte blev sammenlignet med en model, som der kun
er produceret 42 af i alt. Disse biler havde katalysator og indsprøjtning,
hvilket i 1989 må siges at være "state of the art" Som et eksempel kan jeg nævne
at en standard-udstødning til en engelsk bil koster ca. 300£ - Schweizeren ca
1200£ - og er i øvrigt ved at udgå hvorfor den kun vil blive lavet efter ordre.
Schweizer-kataloget er tidligere generelt brugt af SKAT, ligeså mobile.de. Jeg
håber der er andre end mig, der vil rejse sig op for at få stoppet ulovlig
praksis hos SKAT.
|